POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [22.07.2018, 14:32:54] • Polska

Pół miliarda z Unii Europejskiej na drogi i żeglugę śródlądową

Prawie 488 milionów złotych unijnego dofinansowania otrzyma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na budowę obwodnicy Szczecinka oraz odcinka węzeł Zakręt – węzeł Lubelska drogi ekspresowej S17 Warszawa – Garwolin. Z kolei 17 milionów złotych trafi do Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie na rozbudowę Systemu Informacji Rzecznej na Dolnej Odrze.

Pieniądze na wszystkie trzy inwestycje pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Umowy o dofinansowanie podpisali w środę 18 lipca 2018 roku Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie), Jacek Gryga, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz Piotr Durajczyk, p.o. Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.

Na te drogi czekali mieszkańcy

Realizacja inwestycji drogowych w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych jest dla nas okazją do poprawy infrastruktury transportowej w Polsce. Dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych możemy wybudować więcej dróg i proces ten przyspieszyć” – podkreślił wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

Drogowa dyrekcja podpisuje dzisiaj 41. i 42. umowę o dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko. Z 10,8 miliarda złotych, które ma do dyspozycji, wykorzystała już prawie 60 procent. Jestem spokojny, że dostępne w programie pieniądze unijne na drogi wykorzystamy w całości i w terminie” – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

Ulga dla Warszawy
Projekt pn.: „Budowa drogi ekspresowej S17 Warszawa – Garwolin, odc. w. Zakręt – w. Lubelska” przewiduje powstanie prawie 5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 na terenie województwa mazowieckiego. Całkowity koszt inwestycji wyniesie prawie 735 milionów złotych, w tym dofinansowanie unijne to ponad 274 miliony złotych.

W ramach przedsięwzięcia powstaną również dwa węzły, czyli miejsca, gdzie zbiega się jednocześnie kilka szlaków transportowych – węzeł „Zakręt” i węzeł „Lubelska”. Węzeł „Zakręt” połączy drogę krajową nr 2 i projektowaną drogę ekspresową S17. „Lubelska” będzie natomiast jednym z kluczowych węzłów całego Warszawskiego Węzła Drogowego, gdyż w ramach tego węzła zbiegną się drogi ekspresowe S17 i S2 oraz autostrada A2. Węzeł „Lubelska” umożliwi m.in. podróż w kierunku:

Terespola (planowaną autostradą A2),
Lublina (drogą krajową nr 17 – docelowo drogą ekspresową S17).
W ramach węzła powstanie również odcinek drogi ekspresowej S2 o długości 1,5 kilometra. Inwestycja zostanie zakończona w kwietniu 2021 roku.

Budowany odcinek drogi ekspresowej S17 Warszawa – Garwolin ma duże znaczenie dla mobilności regionalnej i ponadregionalnej” – podkreślał podczas uroczystości podpisania umowy o dofinansowanie Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. „Usprawniony zostanie ruch samochodowy pomiędzy województwem mazowieckim a lubelskim, jak również nastąpi znacząca poprawa dostępności Warszawy dla mieszkańców powiatów mińskiego i otwockiego. Nastąpi też poprawa warunków tranzytu dla pojazdów spoza Polski, bowiem budowany odcinek drogi ekspresowej jest częścią korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T”.

Bezpieczniej i ciszej w Szczecinku
Obwodnica Szczecinka powstanie jako część drogi ekspresowej S11. Dzięki inwestycji zmniejszy się natężenie ruchu w mieście, co poprawi jakość powietrza i zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców. Całkowita wartość projektu pn.: „Budowa obwodnicy Szczecinka w ciągu S11”, realizowanego przez GDDKiA, wyniesie prawie 401 milionów złotych, w tym unijne dofinansowanie to ponad 213 milionów złotych.

Projekt przewiduje budowę obwodnicy Szczecinka o długości prawie 12 kilometrów, która omijać będzie miasto od wschodu. Inwestycja w części przebiegać będzie wzdłuż istniejącej linii kolejowej Koszalin – Szczecinek.

Poza samą obwodnicą, w ramach inwestycji zbudowane zostaną miedzy innymi:

dwa węzły drogowe: „Szczecinek Śródmieście”, „Szczecinek Wschód”, skrzyżowania jednopoziomowe, wiadukty, mosty, estakady, elementy służące ochronie środowiska takie jak przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczające wody opadowe spływające z pasa drogowego, urządzenia wzmacniające bezpieczeństwo ruchu – oznakowania, bariery ochronne, ogrodzenia.
Inwestycja ma być gotowa z końcem kwietnia 2019 roku.

Jak podkreślił na uroczystości Przemysław Gorgol, analiza ruchu potwierdza potrzebę budowy obwodnicy Szczecinka. „Inwestycja znacząco poprawi warunki ruchu drogowego – mówił dyrektor CUPT – centrum miasta zostanie odciążone od ruchu tranzytowego, a jednocześnie polepszy się przepustowość jazdy w Szczecinku i okolicach. Niebagatelne znaczenie ma również fakt, że dzięki obwodnicy poprawi się jakość życia w mieście – zmniejszy się chociażby zanieczyszczenie powietrza, gdyż wiele samochodów przeniesie się na obwodnicę”.

Bezpieczniejsze przewozy na Odrze
Całkowita wartość projektu pn.: „Pełne wdrożenie RIS Dolnej Odry” opiewa na 32 miliony złotych. Ponad 50 procent kosztów projektu – 17 milionów złotych – zostanie sfinansowanych z unijnej dotacji.

Zharmonizowany System Informacji Rzecznej (RIS) to nowoczesny system zarządzania, który wykorzystywany jest do gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych, dotyczących m.in. prognozy pogody, stanu wód oraz statków znajdujących się w strefie jego działania. Wszystkie informacje, które są zbierane i przetwarzane przez RIS, mają duże znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa przewozów w żegludze śródlądowej, wzrostu wydajności przewozowej floty, zarządzania ruchem statków i usprawnienia współpracy z innymi gałęziami transportu.

Głównym celem inwestycji, realizowanej przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, jest rozszerzenie obszaru objętego RIS na rzece Odrze oraz poprawa jakości funkcjonowania na fragmentach rzeki już objętych tym systemem. W chwili obecnej RIS funkcjonuje na Odrze od połączenia z morskimi wodami wewnętrznymi do miejscowości Ognica, czyli miejsca gdzie Odra łączy się z Kanałem Schwedt. Dzięki inwestycji obszar funkcjonowania systemu rozszerzy się i obejmie teren rzeczny od Ognicy do mostu autostradowego w Świecku oraz odcinek rzeki Warty od Nadzoru Wodnego w Świerkocinie do ujścia Warty. Łączna długość dróg wodnych objętych system RIS po realizacji projektu wynosić będzie prawie 243 kilometry.

Poprawa jakości funkcjonowania RIS zostanie osiągnięta dzięki wdrożeniu na całym planowanym obszarze niezbędnej infrastruktury technicznej. Zainstalowane zostaną dedykowane urządzenia specjalistyczne, takie jak czujniki hydrometeorologiczne, kamery nadzoru ciągłego, stacje bazowe AIS, stacje bazowe DGPS czy też stacje bazowe VHF. System RIS usprawni dostęp do takich informacji jak bieżąca sytuacja hydrologiczna oraz locja danego akwenu, co ułatwi oraz przyspieszy proces decyzyjny przed rozpoczęciem podróży.

Historia polskiego transportu rzecznego to historia zaniedbań. W efekcie udział żeglugi śródlądowej w transporcie jest znikomy. Nadrabiamy te zaległości. Droga jeszcze długa, ale pierwsze efekty już są. Po zakończeniu tej inwestycji długość dróg wodnych objętych systemem informacji rzecznej wyniesie prawie 243 kilometry” – powiedział Słowik.

Wdrożenie RIS ma kluczowe znaczenie dla poprawy warunków żeglugi śródlądowej w Polsce” – podkreślał Przemysław Gorgol. „System zwiększa bezpieczeństwo żeglugi, ale jednocześnie podnosi jakość komunikacji rzecznej w Polsce na najwyższy możliwy poziom. RIS pomaga w zintegrowaniu naszych korytarzy transportu śródlądowego z europejskim systemem, co może wpłynąć pozytywnie na rozwój żeglugi śródlądowej”.


komentarzy: 1, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-1 z 1

Gość • Wtorek [24.07.2018, 15:18:16] • [IP: 92.42.114.***]

to mniej niż na tunel, takie marne grosze na żegluge

Oglądasz 1-1 z 1
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Dargobądz, 18 kwietnia 2024 r. - Wczesnym rankiem o godzinie 6:14 doszło do poważnego wypadku na drodze krajowej numer 3 w miejscowości Dargobądz. Z nieustalonych dotychczas przyczyn zderzyły się dwa pojazdy dostawczy i bus. W wyniku zdarzenia poszkodowane zostały osoby podróżujące tymi pojazdami ■ Joanna Agatowska Prezydentem Świnoujścia w I turze! To historyczne zwycięstwo! Oczywiście musi być potwierdzone oficjalnymi danymi z PKW ale na podstawie protokołów z 27 komisji wyborczych w Świnoujściu Joanna Agatowska w mistrzowskim stylu pokonała trzech swoich konkurentów i w I turze została prezydentem Świnoujścia! ■ Ostateczne rozliczenie tunelu nie zostało jeszcze dokonane. Nastąpi po wydaniu Świadectwa Wykonania, co spodziewane jest ok. września br. Roszczenia obu stron w związku z prowadzonymi mediacjami są objęte tajemnicą mediacji - tłumaczy Jarosław Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście ■