POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [30.01.2020, 10:46:40] • Polska

e-Polak i statystyka – czego dowiedzieliśmy się z raportu GUS

e-Polak potrafi! – to nie tylko hasło naszej kampanii. O tym, że to prawda świadczą też wyniki jednego z najnowszych badań GUS, którym się przyjrzeliśmy.

„Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019" – to pełen tytuł raportu Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Eksperci chcieli się dowiedzieć, jak Polacy wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne. Przyjrzeliśmy się wynikom ich badań...

Mamy sukces!

Na pierwszy ogień wzięliśmy oczywiście e-administrację. Zacznijmy od wyjaśnienia, co w badaniu GUS mieści się pod hasłem „korzystanie z e-administracji". To, jak czytamy w raporcie, przeglądanie stron internetowych dotyczących obywatelskich obowiązków i praw, publicznych usług edukacyjnych czy zdrowotnych, a także oficjalnych dokumentów. Tyle definicji, a jak wygląda praktyka?

W najnowszych badaniach (2019 r.) 40,4% Polaków (w wieku od 16 do 74 lat) zadeklarowało, że w ciągu dwunastu miesięcy od badania korzystało z e-administracji. To o niemal 5 punktów procentowych więcej, niż w 2018 r. W porównaniu z - nie tak odległym przecież rokiem 2015 - to wzrost o niemal 14 punktów procentowych!

- To świetny wynik. Badania GUS udowadniają to, co w Ministerstwie Cyfryzacji widzimy na co dzień. Polacy coraz chętniej korzystają z e-administracji. Dowodem na to jest m.in. niespotykany dotąd wzrost liczby nowych profili zaufanych. Już niemal 5 milionów Polaków ma swojego PZta – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Aby zachęcić kolejnych tworzymy nowe, coraz bardziej intuicyjne e-usługi. Uruchomiliśmy portal www.GOV.pl. Znając ten adres zyskujemy łatwy dostęp do wszystkich e-usług – dodaje szef MC.

Dziękujemy Śląsk!

Teraz mała porcja szczegółów. W jakim celu korzystaliśmy online z usług administracji publicznej?

Z badania GUS możemy się dowiedzieć, że niemal jedna czwarta ankietowanych wyszukiwała informacje (2015 – 19,1%). Podobna grupa pobierała urzędowe formularze (2015 – 16,8%), nieco ponad 31% wysyłało już wypełnione formularze (2015 – 15,7%). Tłumacząc to na język laików – korzystali z e-usług.

Najczęściej, z organami administracji publicznej, kontaktowali się online mieszkańcy dużych miast (ponad 55%). Rzadziej robiły to osoby mieszkające na wsi (przeszło 31%) – o 24 punkty procentowe mniej.

A jak to wygląda w poszczególnych województwach? Najaktywniejszymi e-Polakami jak do tej pory są mieszkańcy Śląska – 50,3%. Do e-administracji musimy bardziej przekonywać za to mieszkańców Warmii i Mazur – 31,5% z nich zadeklarowało załatwianie online spraw urzędowych.

- Tworząc nowe e-usługi nie zapominamy ani o tych, którzy mieszkają na wsiach, ani o tych mieszkających w większych miejscowościach. Pamiętamy i o starszych, i o młodszych. To m.in. dlatego prowadzimy kampanię „e-Polak potrafi!", w ramach której nieprzekonanych przekonujemy, że internet skutecznie ułatwia życie. A tych, którzy to wiedzą zachęcamy do załatwiania online kolejnych spraw urzędowych – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Sprawy urzędowe przez internet? e-Polak potrafi – obejrzyj spot.

Jak działamy?

Co najchętniej załatwiamy przez internet? Składamy rozliczenia podatkowe i składamy wnioski o... 500+.

Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (stan na koniec września 2019) Polacy złożyli ich niemal 4,4 miliona. Aż dwie trzecie wniosków złożono online. I tu znowu liderem okazuje się Śląsk, gdzie w 2018 r. 40,2% wniosków o to świadczenie, a w 2019 r. – 76,6 %, złożono przez internet. Nieco słabszy, choć nadal dobry, wynik odnotowano w województwach świętokrzyskim i podkarpackim.

Więcej ciekawostek znajdziecie w raporcie GUS.

A teraz garść naszych statystyk:

· Tylko w ubiegłym roku dokładnie 2 114 370 osób założyło sobie profil zaufany. A to oznacza, że w ci±gu 12 miesięcy 2019 roku Polacy założyli tyle profili, co przez niemal... siedem lat. Załóż profil zaufany.

· W 2019 roku dokładnie 160 486 Polaków wniosek o nowy dowód osobisty złożyło przez internet. Najwięcej - 20 289 osób - zrobiło to w marcu, czyli w miesiącu, w którym wdrożyliśmy e-dowód. Złóż online wniosek o nowy dowód osobisty.

· Narodziny dokładnie 45 004 maluchów urodzonych w poprzednim roku rodzice zgłosili bez wychodzenia z domu, korzystając z profilu zaufanego i naszej e-usługi. Zgłoś online urodzenie dziecka.

· Na popularności zyskała też bardzo e-usługa umożliwiająca zameldowanie lub wymeldowanie się. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej 63 237 razy. Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy.

· Przez internet możemy także wnioskować o akty stanu cywilnego. Z tej e-usługi Polacy w ubiegłym roku skorzystali 52 882 razy. Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego.

· Kierowcy to jedna z grup, które najchętniej korzystają z naszych cyfrowych usług. Absolutną rekordzistką jest e-usługa umożliwiająca sprawdzenie historii pojazdu. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej... 129 859 339 razy! www.historiapojazdu.gov.pl

· Kolejna „ukochana" e-usługa kierowców to możliwość sprawdzenia online liczby punktów karnych. Przez 12 miesięcy 2019 roku Polacy skorzystali z niej dokładnie 535 814 razy. Sprawdź swoje punkty karne.

Sprawdź online swoje punkty karne. e-Polak potrafi! – obejrzyj spot.

- Ubiegły rok był dla nas pod wieloma względami rekordowy. Wprowadziliśmy nowe e-usługi, te istniejące ulepszyliśmy. To tylko wybrane przykłady naszych działań, bo udało nam się naprawdę wiele. Polacy to docenili. Nigdy wcześniej tak chętnie nie korzystali z e-administracji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – W 2020 roku liczymy na kolejne rekordy – dodaje szef MC.

Wydział Komunikacji
Biuro Ministra
Ministerstwo Cyfryzacji


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych zostało odwołane. O nowym terminie zostaną Państwo powiadomieni. Z poważaniem Grzegorz Koss Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych ■ Rok temu, 24 marca, tragiczne wydarzenie wstrząsnęło mieszkańcami: śmierć trzynastoletniego ucznia Szkoły Podstawowej nr 6 (przy ulicy Kościuszki) pozostaje zagadką, budząc pytania o bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Trzy tygodnie przed tym nieszczęśliwym porankiem, chłopiec doświadczył przemocy ze strony kolegi z klasy na terenie dawnej "Penelopy", zdarzenie to zostało zarejestrowane przez kamery. Bójkę oglądało i nagrywało wielu uczniów. Następstwa tego zdarzenia były na tyle poważne, że matka chłopca zdecydowała się na wyjazd do Szczecina na wykonanie tomografii komputerowej głowy dziecka. Lekarz wydał zaświadczenie zwalniające 13-latka z zajęć wf. Chłopiec nadal się źle czuł. ■ Linie 5 i 5T wracają na stałą trasę "Komunikacja Autobusowa” Sp. z o.o. informuje, że od piątku 22 marca 2024 r.: · linie 5 i 5T wracają na stałą trasę w związku z otwarciem ul. Mostowej dla ruchu pojazdów samochodowych, · tymczasowa linia 5O przestanie kursować, · rozkłady jazdy dostępne będą na stronie: www.ka.swinoujscie.pl Szczegółowych informacji udziela całodobowo dyspozytor Spółki pod numerami telefonów: 91 321 45 40 lub 797 403 504. Zachęcamy pasażerów o dokonywanie zakupu biletów i karnetów: · z wykorzystaniem aplikacji GoPay, mPay; · poprzez kasowniki – biletomaty do płatności bezgotówkowych; · w wyznaczonych punktach sprzedaży biletów ■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■