POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [28.03.2020, 09:05:11] • Świnoujście

Pogłębienie toru wodnego coraz bliżej

Pogłębienie toru wodnego coraz bliżej

fot. Organizator

Pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin, to kluczowa inwestycja dla dalszego rozwoju szczecińskiego portu. Wniesie zupełnie nową jakość w obsłudze ładunków w porcie. Jednak by przyniosła zakładane efekty ekonomiczne wymaga zaangażowania dwóch kluczowych w regionie dla gospodarki morskiej podmiotów – Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Pierwszy z nich pogłębi tor wodny na odcinku 68 km do głębokości technicznej 12,5 m, drugi zaś przystosuje akweny i nabrzeża portowe do nowej głębokości i większej ilości towarów.

Kwestią najistotniejszą jest przystosowanie infrastruktury obu portów do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego i otwarcie szczecińskiego portu na znacznie większe jednostki, co z kolei pozwoli na znaczne zwiększenie konkurencyjności obu portów oraz działających na ich terenie firm – mówi Krzysztof Urbaś, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

By tak się stało niezbędne jest zapewnienie zanurzenia eksploatacyjnego na poziomie ok. 11,3-11,5 metra. Obecnie port w Szczecinie może przyjmować statki o zanurzeniu 9,5 metra, jednak nie zawsze, bowiem wiele zależy od stanu wody na Odrze. Taka sytuacja całkowicie uniemożliwia zawijanie najpopularniejszych dziś jednostek typu handymax, o nośności powyżej 40 tys. ton i tym samym zmniejsza konkurencyjność portu w relacji do Świnoujścia, Gdańska, Gdyni oraz innych portów bałtyckich.

Jeśli zaś chodzi o inwestycje realizowane przez Zarząd Portu, te koncentrują się w porcie Szczecin w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. W pierwszym z nich niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m. Budowane też będzie nowe nabrzeże Norweskie, a w przyszłości być może nabrzeże Duńskie, które zamknie tę część kanału.

W tym rejonie będzie koncentrowała się obsługa drobnicy, w tym kontenerów. Te trzy nabrzeża od strony zachodniej zapewniają dostęp do terenów na Ostrowie Grabowskim, który będzie zagospodarowany w następnej kolejności. Z kolei w Basenie Kaszubskim powstanie m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie.

Prace inwestycyjne mają być wykonane do końca 2023 r., co wiąże się z realizacją unijnego dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz z programu Łącząc Europę (CEF). Umowy dla najważniejszych inwestycji, bezpośrednio związanych z modernizacją i pogłębieniem toru wodnego Świnoujście - Szczecin zostały podpisane 20 grudnia ub. roku. Łączna kwota wsparcia z POIiŚ to 436 mln zł, a z CEF, dodatkowe 134 mln zł, co daję łączne wsparcie w wysokości 570 mln zł. Na początku marca br. Zarząd Portu ogłosił przetargi na roboty budowlane dla obu tych inwestycji. Termin składania ofert wyznaczono dla Kanału Dębickiego na 8 maja br. oraz na 15 maja br. dla Basenu Kaszubskiego.

Z całą pewnością realizacja inwestycji na torze wodnym łączącym Świnoujście ze Szczecinem doprowadzi do zmiany jakościowej obsługi statków i ładunków w porcie Szczecin. Może zmienić także strukturę ładunków w całym zespole portów Szczecin-Świnoujście sprawiając, że przedsiębiorstwa portowe przeładowywać będą więcej towarów drobnicowych niż masowych.

(Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ SA)


komentarzy: 23, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-23 z 23

Gość • Niedziela [29.03.2020, 09:56:52] • [IP: 178.235.147.**]

Czyżby Szczecin zrezygnował z koncepcji pogłębienia toru wodnego do 14, 5 m z regulacją przepływów i wrotami sztormowymi? Ten odlotowy, mogący kosztować nawet 4 mld zł pomysł z zachwytem prezentowano na konferencji portowej w 2009 roku, powołując się na ekspertów PAN. Ten projekt został zawarty w strategii rozwoju województwa. Totalny odlot. Stanowczo zbyt drogo kosztuje państwo czynienie ze Szczecina portu morskiego.

Gość • Sobota [28.03.2020, 22:38:50] • [IP: 176.221.123.***]

Ból dupy dla komunistów ten tor wodny. Ile rubli płacą za fake newsa?

Gość • Sobota [28.03.2020, 21:32:20] • [IP: 5.60.139.***]

A co my z tego tu będziemy mieli ?

Gość • Sobota [28.03.2020, 19:48:30] • [IP: 176.221.123.**]

szczecińskim portowym urzędasom ciągle odbija szajba na morski głęboko-wodny port.Szczecin nadaje się tylko i wyłącznie na małe specjalistyczne srako-przewozy.Koniec i kropka.Ta durnota nie pojmuje kosztów przewozu i utrzymania sprawności toru.

Gość • Sobota [28.03.2020, 19:24:38] • [IP: 176.221.123.***]

Pieski skomlą turystyka. Jak rozwalano Odrę, Port stocznię to były jakieś rekompensaty dla pracowników. Turystyka nigdy nie upadnie. Ciekawe dlaczego to jest takie oczko w głowie Prezydenta miasta aż podejrzane. Paru hotelarzy w 40 - to tys. mieście i wszystko ustawia się pod turystykę nie licząc się z mieszkańcami. Hotelarze rozwalają oczywiście rękami obecnie przy władzy wszystkiego co nie związane z turystyką. A mieszkańcy ponoszą tego trudy życia w tym mieście. Są tacy co mieszkają od lat czterdziestych a hotelarze to nawet dziesięciu lat nie mieszkają. Ale mają kasę i trzeba biedaczków dotować.

Gość • Sobota [28.03.2020, 17:52:58] • [IP: 79.186.188.**]

Budując wyspy na zalewie zmniejszymy zasoby słodkiej wody, pogłębiając tor wodny do 12, 5m wysuszymy półpolski a miały być robione zapasy wody. Ktoś oszalał dając pieniądze na taki głupi projekt.

Gość • Sobota [28.03.2020, 15:06:17] • [IP: 178.235.147.**]

Port w Szczecinie jest jedynym w Europie" morskim"portem przyjmującym statki pełnomorskie do którego tor wodny prowadzi, nie wyłącznie rzeką jak np w Hamburgu, a bardzo skomplikowanym hydrologicznie systemem, w skład którego wchodzą: rzeka Odra, przekopy, kanały, jezioro Dąbie, Zalew Szczeciński, kanały Piastowski, Mieliński, cieśnina Świna. Koszt modernizacji toru to kilka milirdów złotych a skutek to głównie zasypanie wschodniej części zalewu. Z modernizacji 20 mln m3 namułów i piasku, a następnie każdego roku 1 mln m3 by utrzymać głębokość. To ogromne koszty by zaspokoić megalomanię szczecińskich polityków. Dziś już nie mówią, że trwająca od 2000r modernizacja toru miała na celu zabezpieczenie dostępu do Szczecina dla wielkich wówczas kontenerowców na 4 tys. TEU i o długości do 260m. Wbrew rozsądkowi i opiniom fachowców z branży to w Szczecinie a nie w Świnoujściu powstał terminal na 100 tys TEU rocznie. Dziś ta okropnie droga inwestycja ma głównie służyć masowcom przywożącym do Polski rosyjski węgiel

Gość • Sobota [28.03.2020, 14:53:16] • [IP: 178.238.252.**]

Turystyka nie zginie ! Ludzie uwielbiają wyjazdy i wszystko się zregeneruje. Każdy potrzebuje odpocząć w innym miejscu niż dom. Będzie dobrze ! 👍😘

Gość • Sobota [28.03.2020, 13:52:06] • [IP: 176.221.123.**]

Gość • Sobota [28.03.2020, 09:25:07] • [IP: 188.147.106.*]Sprecyzuj kiedy to bylo??Dziadek stawiał Odrę zakłady przetworcze...też tam pracowałem kilka lat. potem port dzisiaj już staroć ale czasow dobrobytu to jakoś niepamiętam.Chyba że w parti byłeś to może jakieś talony extra wam dawali na cytrusy czy kawę...Dla niektorych tp może i luksus był.Teraz w pislamie nic wam niedają??

Gość • Sobota [28.03.2020, 13:44:46] • [IP: 176.221.123.**]

Gość • Sobota [28.03.2020, 11:25:06] •No...i znowu błysk inteligencji z twojej strony.

Zachar1974 • Sobota [28.03.2020, 12:41:13] • [IP: 37.8.230.***]

A co neutralizacją Tallboya bo coś sprawa ucichła ?

Gość • Sobota [28.03.2020, 12:25:49] • [IP: 176.221.123.***]

Może najlepiej pociągnąć pogłębianie do portu w Radomiu.

Gość • Sobota [28.03.2020, 12:01:35] • [IP: 109.70.100.**]

Wkrótce całkowicie upadnie turystyka. Panowie właściciele hotelów mogą już się uczyć technologii stoczniowych, lol!

Gość • Sobota [28.03.2020, 12:01:29] • [IP: 176.221.122.***]

Do autora tekstu -, , Obecnie port w Szczecinie może przyjmować statki o zanurzeniu 9, 5 metra". Nie jest to prawdą, gdyż max znurzenie dla statków cumujących w Szczecinie aktualnie wynosi 9, 15 m. Warto to sprostować.

Gość • Sobota [28.03.2020, 11:58:15] • [IP: 89.151.36.***]

Pewnie polska firma PRC zrobi masę kasy?? Tylko te napisy na sprzęcie takie jakieś nie swojskie !!

Gość • Sobota [28.03.2020, 11:57:16] • [IP: 176.221.122.***]

Usypanie z urobku dwóch dużych wysp na Zalewie (bo taniej niż na lądzie) zniszczy rybołówstwo zalewowe!! Ale co kogo obchodzą rybacy i przyroda

Gość • Sobota [28.03.2020, 11:47:36] • [IP: 188.146.181.**]

Duży port kontenerowy powinien powstać koło Stepnicy. Przynajmniej tam powinien być zgromadzony urobek na przyszły port, który powinie być za 10, 15 lat tam wybudowany. Tunel Police - Goleniów konieczny do tej przemysłowej części naszego regionu. To nowe otwarcie na stulecia Pomorza Zachodniego. Tutaj w przyszłości można wszystko produkować i tworzyć. Ale kto w tym Pisie to zrozumie? Sztuczne wyspy będą robić. Utopia!

Gość • Sobota [28.03.2020, 11:34:49] • [IP: 5.173.129.***]

Przypominam wszystkim... Miasto Świnoujście nie z samej turystyki żyje!

Gość • Sobota [28.03.2020, 11:25:06] • [IP: 176.221.123.***]

dzisiaj zmieniamy czas zimowy na letni spimy godzinę krócej

Gość • Sobota [28.03.2020, 11:20:49] • [IP: 83.20.225.***]

A co nas gówno obchodzi dalszy rozwój szczecińskiego portu? Polityka ekonomiczna świata będzie wkrótce całkowicie odmienna. Świat przyjmie praktykę maksymalnych ograniczeń a nie rozwoju za wszelką cenę.

Gość • Sobota [28.03.2020, 10:47:50] • [IP: 77.252.46.**]

Przerost formy nad treścią. Nadmorski Szczecin leczy swoje kompleksy.

Gość • Sobota [28.03.2020, 09:25:07] • [IP: 188.147.106.*]

po epidemi nie bedzie istniala turystyka w swinoujsciu to panstwo musi sie sprezac aby polska wrocila do lat swietnosci w przeladunkach, stoczni i bedziemy zyli w dostaku jak za dawnych lat

Gość • Sobota [28.03.2020, 09:14:25] • [IP: 89.151.38.***]

brawo dobra zmiana

Oglądasz 1-23 z 23
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych zostało odwołane. O nowym terminie zostaną Państwo powiadomieni. Z poważaniem Grzegorz Koss Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych ■ Rok temu, 24 marca, tragiczne wydarzenie wstrząsnęło mieszkańcami: śmierć trzynastoletniego ucznia Szkoły Podstawowej nr 6 (przy ulicy Kościuszki) pozostaje zagadką, budząc pytania o bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Trzy tygodnie przed tym nieszczęśliwym porankiem, chłopiec doświadczył przemocy ze strony kolegi z klasy na terenie dawnej "Penelopy", zdarzenie to zostało zarejestrowane przez kamery. Bójkę oglądało i nagrywało wielu uczniów. Następstwa tego zdarzenia były na tyle poważne, że matka chłopca zdecydowała się na wyjazd do Szczecina na wykonanie tomografii komputerowej głowy dziecka. Lekarz wydał zaświadczenie zwalniające 13-latka z zajęć wf. Chłopiec nadal się źle czuł. ■ Linie 5 i 5T wracają na stałą trasę "Komunikacja Autobusowa” Sp. z o.o. informuje, że od piątku 22 marca 2024 r.: · linie 5 i 5T wracają na stałą trasę w związku z otwarciem ul. Mostowej dla ruchu pojazdów samochodowych, · tymczasowa linia 5O przestanie kursować, · rozkłady jazdy dostępne będą na stronie: www.ka.swinoujscie.pl Szczegółowych informacji udziela całodobowo dyspozytor Spółki pod numerami telefonów: 91 321 45 40 lub 797 403 504. Zachęcamy pasażerów o dokonywanie zakupu biletów i karnetów: · z wykorzystaniem aplikacji GoPay, mPay; · poprzez kasowniki – biletomaty do płatności bezgotówkowych; · w wyznaczonych punktach sprzedaży biletów ■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■