Kwestią najistotniejszą jest przystosowanie infrastruktury obu portów do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego i otwarcie szczecińskiego portu na znacznie większe jednostki, co z kolei pozwoli na znaczne zwiększenie konkurencyjności obu portów oraz działających na ich terenie firm – mówi Krzysztof Urbaś, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
By tak się stało niezbędne jest zapewnienie zanurzenia eksploatacyjnego na poziomie ok. 11,3-11,5 metra. Obecnie port w Szczecinie może przyjmować statki o zanurzeniu 9,5 metra, jednak nie zawsze, bowiem wiele zależy od stanu wody na Odrze. Taka sytuacja całkowicie uniemożliwia zawijanie najpopularniejszych dziś jednostek typu handymax, o nośności powyżej 40 tys. ton i tym samym zmniejsza konkurencyjność portu w relacji do Świnoujścia, Gdańska, Gdyni oraz innych portów bałtyckich.
Jeśli zaś chodzi o inwestycje realizowane przez Zarząd Portu, te koncentrują się w porcie Szczecin w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. W pierwszym z nich niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m. Budowane też będzie nowe nabrzeże Norweskie, a w przyszłości być może nabrzeże Duńskie, które zamknie tę część kanału.
W tym rejonie będzie koncentrowała się obsługa drobnicy, w tym kontenerów. Te trzy nabrzeża od strony zachodniej zapewniają dostęp do terenów na Ostrowie Grabowskim, który będzie zagospodarowany w następnej kolejności. Z kolei w Basenie Kaszubskim powstanie m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie.
Prace inwestycyjne mają być wykonane do końca 2023 r., co wiąże się z realizacją unijnego dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz z programu Łącząc Europę (CEF). Umowy dla najważniejszych inwestycji, bezpośrednio związanych z modernizacją i pogłębieniem toru wodnego Świnoujście - Szczecin zostały podpisane 20 grudnia ub. roku. Łączna kwota wsparcia z POIiŚ to 436 mln zł, a z CEF, dodatkowe 134 mln zł, co daję łączne wsparcie w wysokości 570 mln zł. Na początku marca br. Zarząd Portu ogłosił przetargi na roboty budowlane dla obu tych inwestycji. Termin składania ofert wyznaczono dla Kanału Dębickiego na 8 maja br. oraz na 15 maja br. dla Basenu Kaszubskiego.
Z całą pewnością realizacja inwestycji na torze wodnym łączącym Świnoujście ze Szczecinem doprowadzi do zmiany jakościowej obsługi statków i ładunków w porcie Szczecin. Może zmienić także strukturę ładunków w całym zespole portów Szczecin-Świnoujście sprawiając, że przedsiębiorstwa portowe przeładowywać będą więcej towarów drobnicowych niż masowych.
(Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ SA)
Czyżby Szczecin zrezygnował z koncepcji pogłębienia toru wodnego do 14, 5 m z regulacją przepływów i wrotami sztormowymi? Ten odlotowy, mogący kosztować nawet 4 mld zł pomysł z zachwytem prezentowano na konferencji portowej w 2009 roku, powołując się na ekspertów PAN. Ten projekt został zawarty w strategii rozwoju województwa. Totalny odlot. Stanowczo zbyt drogo kosztuje państwo czynienie ze Szczecina portu morskiego.
Ból dupy dla komunistów ten tor wodny. Ile rubli płacą za fake newsa?
A co my z tego tu będziemy mieli ?
szczecińskim portowym urzędasom ciągle odbija szajba na morski głęboko-wodny port.Szczecin nadaje się tylko i wyłącznie na małe specjalistyczne srako-przewozy.Koniec i kropka.Ta durnota nie pojmuje kosztów przewozu i utrzymania sprawności toru.
Pieski skomlą turystyka. Jak rozwalano Odrę, Port stocznię to były jakieś rekompensaty dla pracowników. Turystyka nigdy nie upadnie. Ciekawe dlaczego to jest takie oczko w głowie Prezydenta miasta aż podejrzane. Paru hotelarzy w 40 - to tys. mieście i wszystko ustawia się pod turystykę nie licząc się z mieszkańcami. Hotelarze rozwalają oczywiście rękami obecnie przy władzy wszystkiego co nie związane z turystyką. A mieszkańcy ponoszą tego trudy życia w tym mieście. Są tacy co mieszkają od lat czterdziestych a hotelarze to nawet dziesięciu lat nie mieszkają. Ale mają kasę i trzeba biedaczków dotować.
Budując wyspy na zalewie zmniejszymy zasoby słodkiej wody, pogłębiając tor wodny do 12, 5m wysuszymy półpolski a miały być robione zapasy wody. Ktoś oszalał dając pieniądze na taki głupi projekt.
Port w Szczecinie jest jedynym w Europie" morskim"portem przyjmującym statki pełnomorskie do którego tor wodny prowadzi, nie wyłącznie rzeką jak np w Hamburgu, a bardzo skomplikowanym hydrologicznie systemem, w skład którego wchodzą: rzeka Odra, przekopy, kanały, jezioro Dąbie, Zalew Szczeciński, kanały Piastowski, Mieliński, cieśnina Świna. Koszt modernizacji toru to kilka milirdów złotych a skutek to głównie zasypanie wschodniej części zalewu. Z modernizacji 20 mln m3 namułów i piasku, a następnie każdego roku 1 mln m3 by utrzymać głębokość. To ogromne koszty by zaspokoić megalomanię szczecińskich polityków. Dziś już nie mówią, że trwająca od 2000r modernizacja toru miała na celu zabezpieczenie dostępu do Szczecina dla wielkich wówczas kontenerowców na 4 tys. TEU i o długości do 260m. Wbrew rozsądkowi i opiniom fachowców z branży to w Szczecinie a nie w Świnoujściu powstał terminal na 100 tys TEU rocznie. Dziś ta okropnie droga inwestycja ma głównie służyć masowcom przywożącym do Polski rosyjski węgiel
Turystyka nie zginie ! Ludzie uwielbiają wyjazdy i wszystko się zregeneruje. Każdy potrzebuje odpocząć w innym miejscu niż dom. Będzie dobrze ! 👍😘
Gość • Sobota [28.03.2020, 09:25:07] • [IP: 188.147.106.*]Sprecyzuj kiedy to bylo??Dziadek stawiał Odrę zakłady przetworcze...też tam pracowałem kilka lat. potem port dzisiaj już staroć ale czasow dobrobytu to jakoś niepamiętam.Chyba że w parti byłeś to może jakieś talony extra wam dawali na cytrusy czy kawę...Dla niektorych tp może i luksus był.Teraz w pislamie nic wam niedają??
Gość • Sobota [28.03.2020, 11:25:06] •No...i znowu błysk inteligencji z twojej strony.
A co neutralizacją Tallboya bo coś sprawa ucichła ?
Może najlepiej pociągnąć pogłębianie do portu w Radomiu.
Wkrótce całkowicie upadnie turystyka. Panowie właściciele hotelów mogą już się uczyć technologii stoczniowych, lol!
Do autora tekstu -, , Obecnie port w Szczecinie może przyjmować statki o zanurzeniu 9, 5 metra". Nie jest to prawdą, gdyż max znurzenie dla statków cumujących w Szczecinie aktualnie wynosi 9, 15 m. Warto to sprostować.
Pewnie polska firma PRC zrobi masę kasy?? Tylko te napisy na sprzęcie takie jakieś nie swojskie !!
Usypanie z urobku dwóch dużych wysp na Zalewie (bo taniej niż na lądzie) zniszczy rybołówstwo zalewowe!! Ale co kogo obchodzą rybacy i przyroda
Duży port kontenerowy powinien powstać koło Stepnicy. Przynajmniej tam powinien być zgromadzony urobek na przyszły port, który powinie być za 10, 15 lat tam wybudowany. Tunel Police - Goleniów konieczny do tej przemysłowej części naszego regionu. To nowe otwarcie na stulecia Pomorza Zachodniego. Tutaj w przyszłości można wszystko produkować i tworzyć. Ale kto w tym Pisie to zrozumie? Sztuczne wyspy będą robić. Utopia!
Przypominam wszystkim... Miasto Świnoujście nie z samej turystyki żyje!
dzisiaj zmieniamy czas zimowy na letni spimy godzinę krócej
A co nas gówno obchodzi dalszy rozwój szczecińskiego portu? Polityka ekonomiczna świata będzie wkrótce całkowicie odmienna. Świat przyjmie praktykę maksymalnych ograniczeń a nie rozwoju za wszelką cenę.
Przerost formy nad treścią. Nadmorski Szczecin leczy swoje kompleksy.
po epidemi nie bedzie istniala turystyka w swinoujsciu to panstwo musi sie sprezac aby polska wrocila do lat swietnosci w przeladunkach, stoczni i bedziemy zyli w dostaku jak za dawnych lat
brawo dobra zmiana