POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [05.01.2021, 09:44:02] • Polska

E-usługowe podsumowanie 2020 r.

E-usługowe podsumowanie 2020 r.

fot. Organizator

W 2020 r. średnio każdego dnia ponad 11 tysięcy Polaków zakładało profil zaufany, a do urzędów dziennie trafiało niemal cztery tysiące elektronicznych pism ogólnych. Za nami rekordowy, cyfrowy rok.

Od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. dokładnie 4 174 206 Polaków założyło profil zaufany. To niemal połowa (47%) wszystkich aktywnych obecnie profili zaufanych (8 816 654). To także o ponad dwa miliony więcej niż w 2019 roku i niemal trzy miliony więcej niż w 2018 roku.

e-Polak potrafi!

Profil zaufany (PZ) to tzw. środek identyfikacji elektronicznej. Mówiąc prościej – to dzięki niemu możemy potwierdzić swoją tożsamość w internecie. To konieczne jeśli chcemy online załatwiać sprawy urzędowe.

- Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego – tłumaczy minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Mówiąc inaczej – profil zaufany to nasze elektroniczne dane. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata. Dlatego jeśli właśnie sobie przypomnieliście, że kiedyś go zakładaliście, sprawdźcie kiedy to było. Jeśli Wasz PZ skończył 3 lata – załóżcie nowy.

2020 rok to rekordowy czas profilu zaufanego – każdego z 366 dni ubiegłego roku średnio ponad 11 tysięcy Polaków podejmowało decyzję o założeniu PZ. Jak to zrobić? Obejrzyjcie nasz instruktaż www.youtube.com/watch?v=5zvWIQ7cLVU&feature=youtu.be. Najwięcej - 602 739 - nowych profili zaufanych zostało założonych w kwietniu 2020 r.

Tak jak wspominaliśmy – profil zaufany jest potrzebny do załatwiania przez internet spraw urzędowych. Jakie to sprawy? Ich pełną listę znajdziecie na portalu GOV.pl. A oto, z których w 2020 r. Polacy korzystali najczęściej.

Miliony elektronicznych pism

Jedną z najpopularniejszych e-usług (czyli spraw urzędowych, które możemy załatwić online) ubiegłego roku była Wyślij pismo ogólne www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne. Przez 12 miesięcy 2020 roku do urzędów trafiło 1 432 770 takich elektronicznych pism. To o niemal 900 tysięcy więcej niż rok wcześniej. Z prostego rachunku wynika, że każdego dnia (także w weekendy) Polacy pisali ich średnio 3914.

W jakim miesiącu ta e-usługa była najpopularniejsza? W listopadzie. Skorzystano z niej wtedy 143 942 razy.

W ubiegłym roku historyczne rekordy pobiła także e-usługa Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. Polacy skorzystali z niej 197 967 razy. Dla porównania – w 2019 roku – 52 882. O odpisy aktów stanu cywilnego najczęściej wnioskowaliśmy online w listopadzie (25 226 razy). Rekordowy dzień to poniedziałek – 16 listopada 2020 r. Tylko wtedy skorzystało z tej możliwości 1319 osób.

Przez internet można też zgłosić narodziny dziecka. Umożliwia to e-usługa Zgłoś urodzenie dziecka www.gov.pl/web/gov/zglos-urodzenie-dziecka. W 2020 roku Polacy skorzystali z niej 146 989 razy. To niemal 102 tysiące więcej niż w 2019 r. (45 004). Narodziny największej liczby dzieci zgłoszono tą drogą w kwietniu 2020 roku - 17 231. To ponad 60% wszystkich urodzonych w tym miesiącu maluchów.

- Rodzice coraz chętniej korzystają z tej e-usługi. W 2020 roku zgłoszono online narodziny niemal 50% wszystkich, urodzonych w ubiegłym roku noworodków. W 2019 roku online zgłoszono przyjście na świat 15% urodzonych wtedy dzieci – mówi minister Marek Zagórski.

Internetowa stabilizacja

Na GOV.pl znajdziecie też e-usługi meldunkowe, które – dzięki profilowi zaufanemu – pozwalają zameldować i wymeldować się bez wizyty w urzędzie: Zamelduj się na pobyt stały www.gov.pl/web/gov/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-dluzszy-niz-3-miesiace lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące i Wymelduj się z pobytu stałego www.gov.pl/web/gov/wymelduj-sie-z-pobytu-stalego.

W 2020 roku Polacy skorzystali z tej możliwości 176 346 razy. Dla porównaniu – w 2019 roku – 63 237. Najchętniej przez internet meldowaliśmy i wymeldowywaliśmy się w kwietniu (22 438), listopadzie (19 114) i czerwcu (18 732).

W 2020 roku Polacy złożyli ponad dwa razy więcej wniosków online o dowód osobisty niż rok wcześniej. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. z naszej e-usługi Uzyskaj dowód osobisty www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty skorzystało 333 960 osób. Rok wcześniej – 160 486. Najwięcej elektronicznych wniosków o nowy dokument tożsamości złożono we wrześniu (33 920), czerwcu (32 744) i lipcu (32 255).

Przez internet możemy też zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego. W tym przypadku pomocna jest e-usługa Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód www.gov.pl/web/gov/zglos-utrate-lub-uszkodzenie-swojego-dowodu-osobistego-uniewaznij-dowod. W 2020 roku Polacy skorzystali z niej 43 942 razy (w 2019 r. – 26 523). Dniem, w którym wpłynęło najwięcej - 435 - elektronicznych zgłoszeń był 4 maja.

W ubiegłym roku Polacy zgłosili też przez internet zbycie/nabycie 601 297 pojazdów. Umożliwia to e-usługa Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne.

- 2020 to był zdecydowanie cyfrowy rok. Pandemia oczywiście przyspieszyła pewne procesy. Jednak stały i sukcesywny wzrost zainteresowania e-usługami zaczął się wcześniej. Ciężko na to pracowaliśmy i robimy to nadal. Nieustannie - i jak widać skutecznie - przekonujemy Polaków, że warto korzystać z naszych rozwiązań – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Sprawy urzędowe przez internet? e-Polak potrafi – obejrzyj spot www.youtube.com/watch?v=QGFPhzSokew&feature=youtu.be.

Media - Cyfryzacja KPRM


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych zostało odwołane. O nowym terminie zostaną Państwo powiadomieni. Z poważaniem Grzegorz Koss Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych ■ Rok temu, 24 marca, tragiczne wydarzenie wstrząsnęło mieszkańcami: śmierć trzynastoletniego ucznia Szkoły Podstawowej nr 6 (przy ulicy Kościuszki) pozostaje zagadką, budząc pytania o bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Trzy tygodnie przed tym nieszczęśliwym porankiem, chłopiec doświadczył przemocy ze strony kolegi z klasy na terenie dawnej "Penelopy", zdarzenie to zostało zarejestrowane przez kamery. Bójkę oglądało i nagrywało wielu uczniów. Następstwa tego zdarzenia były na tyle poważne, że matka chłopca zdecydowała się na wyjazd do Szczecina na wykonanie tomografii komputerowej głowy dziecka. Lekarz wydał zaświadczenie zwalniające 13-latka z zajęć wf. Chłopiec nadal się źle czuł. ■ Linie 5 i 5T wracają na stałą trasę "Komunikacja Autobusowa” Sp. z o.o. informuje, że od piątku 22 marca 2024 r.: · linie 5 i 5T wracają na stałą trasę w związku z otwarciem ul. Mostowej dla ruchu pojazdów samochodowych, · tymczasowa linia 5O przestanie kursować, · rozkłady jazdy dostępne będą na stronie: www.ka.swinoujscie.pl Szczegółowych informacji udziela całodobowo dyspozytor Spółki pod numerami telefonów: 91 321 45 40 lub 797 403 504. Zachęcamy pasażerów o dokonywanie zakupu biletów i karnetów: · z wykorzystaniem aplikacji GoPay, mPay; · poprzez kasowniki – biletomaty do płatności bezgotówkowych; · w wyznaczonych punktach sprzedaży biletów ■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■