POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [01.11.2018, 11:26:06] • Warszawa

Seminarium V2G (relacja)

Seminarium V2G (relacja)

fot. Organizator

Eksperci z Polski i Europy dyskutowali w Warszawie na temat zintegrowania pojazdów elektrycznych z sieciami elektroenergetycznymi. Zamknięte seminarium Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Ambasady Brytyjskiej poświęcone było technologii Vehicle-to-Grid (V2G), która umożliwia dwukierunkowy przepływ energii pomiędzy pojazdem elektrycznym a siecią. Zapraszamy do zapoznania się z relacją z tego wydarzenia.

Seminarium otworzył oficjalnie Jonathan Knott, Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce.
- Wielka Brytania jest jednym ze światowych liderów w zakresie elektromobilności. Chcemy stworzyć system zielonej, niskoemisyjnej gospodarki, umożliwiającej dalszy rozwój naszego kraju – powiedział Jonathan Knott. - Obecnie znajdujemy się w pierwszej trójce Europy pod względem rejestracji samochodów elektrycznych. Jesteśmy otwarci na międzynarodową współpracę, bo bez tego nie osiągniemy naszych celów. Chcemy wierzyć, że to początek współpracy Wielkiej Brytanii i Polski w zakresie elektromobilności.

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych przedstawił główne założenia koncepcji V2G. Zaznaczył, że jest to technologia, która może pomóc w rozwoju i podniesieniu innowacyjności polskiej gospodarki.

- Postęp technologiczny oraz przykłady kolejnych projektów pilotażowych coraz silniej wskazują na możliwości aplikacyjne dwukierunkowego transferu energii między pojazdem elektrycznym a siecią elektroenergetyczną. Technologia V2G znana jest od kilku lat, jednak obecnie, dzięki współpracy przedstawicieli biznesu, nauki i polityki, podjęto dyskusje dotyczące możliwości wykorzystania jej potencjału w procesie budowy inteligentnej sieci i inteligentnego miasta - powiedział Maciej Mazur z PSPA.

James Morgan, Policy Advisor, Energy Team, Office for Low Emission Vehicles (OLEV), zaprezentował brytyjskie doświadczenia dotyczące wsparcia programów w zakresie pojazdów elektrycznych. Plany rządu w Londynie zakładają, że dzięki odpowiedniej strategii rozwoju i rozbudowanym programom wsparcia, w 2030 r. od 50 do 70 proc. nowych samochodów osobowych i 40 proc. vanów sprzedawanych w Wielkiej Brytanii będą stanowić modele ultra-niskoemisyjne.

- Realizacja naszych celów będzie możliwa, zarówno dzięki programom wsparcia nabywców EV, jak i subsydiom nakierowanym na rozbudowę infrastruktury ładowania – mówił James Morgan.

Dr Marco Landi, Innovation Lead Vehicle-to-Grid & EV Charging z Innovate UK, wytłumaczył, dlaczego Wielka Brytania inwestuje w rozwój technologii V2G.

- Rozwój elektromobilności i związany z nim wzrost zapotrzebowania na energię będzie stanowił duże wyzwanie. Pojazdy elektryczne powinny być traktowane nie tylko jako potencjalne obciążenie sieci, ale również szansa na wsparcie i ulepszenie jej funkcjonowania. Aby tak się stało, konieczne jest wdrożenie odpowiednich rozwiązań.

Dzięki nim system elektroenergetyczny może stać się bardziej niezawodny, zaś wykorzystanie odnawialnych źródeł energii ulegnie zwiększeniu - powiedział dr Marco Landi.

Jako następny przemawiał Keith Budden, dyrektor działu Business Development z organizacji Cenex. Jego prezentacja dotyczyła partnerstwa polsko-brytyjskiego w ramach projektu pilotażowego technologii V2G. Keith Budden wskazał, że aby wzmacniać współpracę z Wielką Brytanią w zakresie V2G należy ustalić jakie są potrzeby polskiego rynku, jakie są główne obszary biznesu, w których ta technologia może się przydać oraz jakie są optymalne możliwości rozwoju rynku.

- W procesie systemu tworzenia technologii V2G muszą uczestniczyć partnerzy ze wszystkich kluczowych sektorów, od dostawców energii po kierowców pojazdów elektrycznych. Konieczne jest stworzenie zintegrowanego systemu energetycznego – stwierdził Keith Budden.

Levante Reizer, Electric Vehicle Product Manager z Nissana powiedział:
- Aby zatrzymać postęp niekorzystnych zmian klimatycznych spowodowanych globalnym ociepleniem, musimy zredukować emisje CO2. W osiągnięciu tego celu może pomóc technologia V2G.

Obecnie, motoryzacja oparta na silnikach spalinowych jest energetycznie nieefektywna. Elektryczny ekosystem Nissana, oparty na technologii V2G, jest w stanie zmienić styl naszego życia.
Reizer przedstawił ponadto realizowane projekty Nissana w zakresie systemów dwukierunkowego przepływu energii.

Jacek Jaworski, Senior Manager, Resources Energy Team z Accenture, opisał uwarunkowania niezbędne do wdrożenia technologii V2G na szeroką skalę.

- Każde z nowo wdrażanych rozwiązań musi być atrakcyjne dla potencjalnego odbiorcy. Technologia V2G może przyspieszyć rozwój rynku samochodów elektrycznych, który i tak jest nieunikniony.

Ponadto V2G dysponuje potencjałem by przyciągnąć do elektromobilności większą liczbę konsumentów. Konieczne jest przekonanie ludzi, że V2G przyniesie korzyści zarówno im, jak i systemowi elektroenergetycznemu – mówił Jacek Jaworski.

Jacek Misiejuk, Dyrektor zarządzający z Enel X mówił o możliwościach rozwoju usług DSR (demand response) w Polsce z uwzględnieniem wykorzystania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach usług DSR odbiorcy mogą zarabiać na pomocy w stabilizacji systemu elektroenergetycznego.

- To przyszłościowe usługi zwłaszcza w kontekście technologii V2G. Już w przyszłym roku ceny na rynku bilansującym znacząco wzrosną, pojawi się tu miejsce dla optymalizacji poboru energii.

Ładowarki enel mają możliwość integracji zarówno z systemami fotowoltaicznymi, jak i usługami DSR. Największy potencjał optymalizacji V2G to „szybkie” rezerwy mocy. Im więcej źródeł odnawialnych, tym więcej tych rezerw będzie potrzebnych – mówił Jacek Misiejuk.

Dawid Kmiecik z firmy Nexity, omówił rolę narzędzi IoT (Internet of things – internet rzeczy) w rozwoju technologii V2G.
- Znajdujemy się w dobie przemian związanych z rynkiem energii. Jednym z wyzwań jest optymalizacja rozporoszonych źródeł energii.

W zakresie V2G na terenie Polski musimy się zmierzyć m.in. z kwestią odpowiedniego dostosowania regulacji prawnych. Uporanie się z tym wyzwaniem wymaga jeszcze czasu, za to już dziś, jako Nexity, możemy dostarczyć rozwiązania umożliwiające monitorowanie procesu przepływu energii w zakresie technologii V2G oraz odpowiednich rozliczeń – stwierdził Dawid Kmiecik.

Seminarium poprzedziła prezentacja Raportu „V2G. Pojazdy elektryczne jako element sieci elektroenergetycznych”, który PSPA przygotowało we współpracy z Ambasadą Brytyjską w Warszawie.

Opracowanie dostępne jest na stronie pspa.com.pl. W pierwszej części przedstawiono istotę koncepcji V2G. Zaprezentowano potencjał mobilnych magazynów energii elektrycznej oraz wskazano główne elementy architektury elektroenergetycznej, niezbędne dla upowszechnienia usługi. Scenariusz dwukierunkowej współpracy pojazdów elektrycznych z siecią pozwolił także wskazać najważniejsze mechanizmy tworzące wartość dodaną dla poszczególnych uczestników zaangażowanych w rozwój tej technologii. Część druga poświęcona jest prezentacji dotychczasowych osiągnięć w rozwoju V2G. Przedstawiono wybrane etapy ewolucji systemu oraz wskazano koncerny motoryzacyjne, elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, które można uznać za światowych liderów w jego upowszechnianiu. Opisano realizowane obecnie projekty pilotażowe i wdrożeniowe w wybranych państwach Europy, zwracając uwagę na budowanie postawy otwartości i wzmacnianie powiązań z podmiotami sektora prywatnego i publicznego na rzecz wydłużania i poszerzania łańcuchów wartości technologii V2G. Za wzorcowy przykład dobrych praktyk, obrazujących wsparcie dla wdrożenia V2G, uznano zaangażowanie rządu Wielkiej Brytanii. Partnerem raportu są firmy Nissan i Nexity.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Ruszyły zapisy na 40 Maraton Świnoujście – Wolgast, 29 Półmaraton Wolgast oraz 4 Sztafetę Świnoujście – Wolgast ■ Niedziela Palmowa – to początek Wielkiego Tygodnia Postawiona w oknie domu chroni podobno przed uderzeniem pioruna. Rolnicy mieszali ją z ziarnem do zasiewu aby zapewnić sobie dobre plony, mamy dodawały dzieciom do śniadania aby te cieszyły się dobrym zdrowiem, zasuszona, czuwa nad szczęściem rodzin przez cały rok. Wszystko to jednak pod warunkiem, że dziś zostanie poświęcona. Palma wielkanocna nie jest jednak przedmiotem jakiegoś dziwnego kultu sama z siebie. Zasłużyła sobie na to gdy znalazła się pod stopami Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy ■ Wielkanocne klimaty na Placu Wolności. Jechały do nas 800 kilometrów! To pierwszy taki jarmark wielkanocny w Świnoujściu. Zaproszenie do zaprezentowania swoich wyrobów nad morzem przyjęli twórcy z Krasnegostawu i okolic, miejscowości położonych między Lublinem, a Chełmie Lubelskim kilkadziesiąt kilometrów od granicy polsko-ukraińskiej. Grupę wystawców zorganizowała Luba Rakiewicz, dyrektor Artystycznego Stowarzyszenia Kosiw, która z dumą pokazuje ilustrowane publikacje o twórczości mieszkańców swoich rodzinnych stron ■ Strajk w oświacie. Informacja na godzinę 10.00 czwartek 11 kwietnia 2019. - ogółem strajkujących nauczycieli 253, w tym 28 w przedszkolach i 225 w szkołach - 401 dzieci/uczniów (bez gimnazjalistów, którzy przystąpili do egzaminów) będących pod opieką, w tym 338 w przedszkolach (razem z przedszkolem nr 10, w którym nauczyciele nie strajkują) i 63 w szkołach ■ PEC. W maju coroczna przerwa Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Świnoujściu informuje, że coroczna przerwa technologiczna w dostawie energii cieplnej do centralnego ogrzewania, wentylacji i ciepłej wody nastąpi 20 maja 2019 od godziny 00.00 do 24.00. Przerwa związana jest z koniecznością wykonania niezbędnych remontów źródła ciepła i sieci ciepłowniczych ■ Mieszkańcy Świnoujścia, którzy na co dzień zaopatrują się w pieczywo z piekarni przy ul. Monte Cassino czekała w sobotę rano niemiła niespodzianka. Ani w sklepie firmowym ani w żadnym innym na mieście nie dotarło zaopatrzenie od tego wytwórcy. Przyczyną była poważna awaria instalacji w piekarni. Tuż po północy pojawiły się tam wozy Straży Pożarnej i Pogotowie Ratunkowe. Ewakuowano pracowników firmy i mieszkańców posesji ■ Od 4 kwietnia. „Bielik” z Warszowa o 7.35. W związku z prośbami rodziców uczniów, Żegluga Świnoujska informuje, że od jutra, tj. czwartek 4 kwietnia 2019 r., na przeprawie promowej „Warszów”, prom z prawobrzeża (Warszów) będzie odbijał o godzinie 7.35, a nie o 7.40. Pozostałe godziny pozostają bez zmian ■ Odpowiedź na zarzuty jest już w Komisji Europejskiej ■ Spektakularne policyjne zatrzymanie samochodu na ulicy Daszyńskiego. Przeszukano auto, sprawdzano kierowcę i pasażerów. O co poszło? Policja milczy o przyczynach tej niedzielnej akcji ■ Rada Miasta jednogłośnie przyjęła uchwałę w sprawie poparcia środowiska nauczycielskiego ■ Zastępca prezydenta Paweł Sujka: "Po referendach, które odbywały się w Świnoujściu mogę powiedzieć, że praktycznie wszystkie placówki edukacyjne w mieście deklarują przystąpienie do strajku ■ Jeśli dojdzie do strajku nauczycieli to także dzieci w przedszkolach pozbawione zostana opieki ■ Astaldi nie chce zapłacić za gadżety. Miało być uroczyście i z gadżetami. Były tylko gadżety. Na 5 lipca ubiegłego roku miasto zaplanowało uroczyste podpisanie umowy o budowie tunelu pod Świną. Zamówiono 1000 breloczków i antystresowych gadżetów w kształcie czapki z daszkiem o wartości 9 tysięcy złotych. Uroczystość tego dnia się jednak nie odbyła, a umowy z firmą Astaldi w ogóle nie podpisano. Kto zapłaci za gadżety? ■ To miało być tylko legitymowanie, a skończyło się ujawnieniem przez policjantów narkotyków. Pod zarzutem posiadania i handlu zakazanych ustawą środków odurzających zatrzymany został 34-letni mężczyzna. Zgodnie z obowiązującą ustawą może mu grozić kara pozbawienia wolności do 10 lat ■ 19 marca, w godzinach wieczornych były przeprowadzane zajęcia taktyczne w lesie na terenie obiektu wojskowego Karsibór. Podczas zajęć stosowano środki pozoracji. Użyte zostały świece dymne, które generują dym nietoksyczny i nieszkodliwy, a ich użycie nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. Ćwiczenia tego typu prowadzone są cyklicznie, kilka razy w ciągu roku. Wzięło w nich udział ponad dwudziestu żołnierzy. Żaden z nich nie zgłaszał po zajęciach problemów ani dolegliwości - tłumaczy kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski Rzecznik Prasowy 8. Flotylla Obrony Wybrzeża ■ Prom Karsibór uciekł z przeprawy! Nad wodą unosił się trujący opar! Zobacz film! ■ Niemiecki wymiar sprawiedliwości łaskawy dla sprawców napadu na taksówkarza ze Świnoujścia? ■ Córki odebrały testament matki zapisany na kartkach romansu. Ta książką niczym list w butelce po latach, wędrówki po falach życia trafiła w końcu do adresata. Mówi się, że takie historie zdarzają się tylko w hollywoodzkich produkcjach, jednak jedna z nich zdarzyła się w Świnoujściu. Tuż po naszej publikacji, w której opisaliśmy wzruszający temat testamentu anonimowej kobiety, która na kartkach książki kieruje ostatnie słowa do sowich najbliższy ma swój ciąg dalszy ■ Wojciech Zyska o Wolińskim Parku Narodowym: Na tle Wyspy Wolin to przysłowiowa „kość w gardle”. Pozostawiam park w dobrej kondycji. Odchodzę z podniesioną głową, dziękując jednocześnie wszystkim za współpracę i pomoc na rzecz ochrony tego parku – pisze w pożegnalnym liście dr inż. Wojciech Zyska, odwołany właśnie dyrektor Wolińskiego Parku Narodowego ■ „Do trumny ubierzcie mnie na różowo”. Wzruszający list pacjentki zapisany na kartkach książki ■ To Świnoujście rozpętało aferę międzynarodową. Komisja Europejska uruchomiła wobec Polski procedurę naruszenia unijnego prawa. Uruchomiona wobec Polski procedura naruszenia unijnego prawa dotyczy konfliktu z 2017 roku, kiedy świnoujski strażnik miejski spektakularnie zatrzymał niemieckie autobusy UBB na granicy. Chodzi o dostęp do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych. Rąbka tajemnicy uchyliła nam Komisja Europejska ■ Trwają prace nad uchwałą krajobrazową, zwaną też kodeksem reklamowym. Będzie to dokument porządkujący przestrzeń publiczną miasta. Wprowadzi zasady i warunki umieszczania reklam, urządzeń reklamowych oraz małej architektury i ogrodzeń na terenie całego Świnoujścia ■